A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) az akkreditálási eljárásai során elektronikus ügyintézéssel kell eljárnia a 2015. évi CXXIV törvény alapján, melyet az Akkreditációs Hatósági Eljárást Támogató Rendszer (AHETÁR) segítségével valósít meg.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályait a 2015. évi CCXXII. törvény szerint az alkalmazott regisztrációs folyamat ás az AHETÁR rendszer biztosítja.
Jogosultak köre
Az Ügyfelek három szervezeti csoportba sorolhatók: cégek, költségvetési szervek, egyéni vállalkozók.
Mit kell tennie
• Cégek: azok a bejegyzett gazdasági társaságok lehetnek a NAH regisztrált Ügyfelei, amelyek rendelkeznek Cégkapus kapcsolattal. E szervezetek típushoz rendelt egyedi azonosítója a Cégkapu azonosítójuk vagy törzsszámuk, amely az adószámuk első 8 karaktere. E szervezetek képviselőinek lehetséges a Rendelkezési Nyilvántartáson (RNY) keresztül meghatalmazást adni a képviseletre, tehát elvileg lehetséges a teljesen automatizált felhasználói és ügyfél regisztrációjuk és beléptetésük.
Rendelkezési nyilvántartásban a meghatalmazás megtételéhez az alábbi linkre kattintva tudnak belépni: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/
• Költségvetési szervek: azok a költségvetési szervek lehetnek a NAH regisztrált Ügyfelei, amelyek rendelkeznek Hivatali kapus kapcsolattal. Szerepelniük kell továbbá a Magyar Államkincstár (MÁK) által fenntartott, nyilvános Törzskönyvi nyilvántartásban (http://www.allamkincstar.gov.hu/hu/ext/torzskonyv), s az ebben szereplő 6 karakteres Törzskönyvi azonosító szám (PIR) lesz a rendszerbeli egyedi azonosítójuk. Jelenleg nem elérhető olyan SZEÜSZ, amelynek segítségével a költségvetési szervek meghatalmazott képviselőit online le lehet kérdezni, tehát az ő felhatalmazásukat írásos meghatalmazás elektronikusan beküldött másolatára lehet csak alapozni – ezt a NAH munkatársai ellenőrzik.
• Egyéni vállalkozók: Azok az egyéni vállalkozók lehetnek a NAH regisztrált Ügyfelei, amelyek rendelkeznek Ügyfélkapus kapcsolattal. Az ő esetükben is létezni kell Ügyfél profilnak, amelyhez hozzá lesznek rendelve Felhasználóként. Az ő egyedi azonosítójuk a nyilvántartási számuk, mivel jelenleg nem lehet cégkapus / RNY-es fiókjuk. Ezért a regisztrációjuk során ugyancsak a NAH munkatársai ellenőrzik a nyilvánosan elérhető adataik érvényességét.
Határidők
A Nemzeti Akkreditáló Hatóság a regisztrációkat a már meglévő ügyfelektől fogadja el 2021.08.01-ig. 2021.08.01-től mindenki számára elérhető a szakrendszer.
Benyújtandó dokumentumok
A benyújtandó dokumentumok az AHETÁR rendszerben történő regisztrációt követően láthatóvá válnak.
Az AHETÁR az alábbi akkreditációs eljárás típusokat kezeli:
- Új akkreditálási eljárás
- Újra akkreditálási eljárás
- Akkreditált státusz területének bővítése
- Kijelölési célú akkreditálás kérelmezése
- Rendszeres felügyeleti vizsgálati eljárás
- Rendkívüli felügyeleti vizsgálati eljárás
- Külföldi akkreditált státusz elismerése
Fizetési kötelezettség
Az AHETÁR alapvető funkcionalitása az akkreditációs eljárások lebonyolításának támogatása, mely során az akkreditált státusz elnyerése, annak kezelése érdekében a NAH és az Ügyfél együttműködik. Az akkreditációs eljárásokhoz kapcsoltan további hatósági és egyéb funkciók tartoznak.
Eljáró szerv
Nemzeti Akkreditáló Hatóság
Vonatkozó jogszabályok
424/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a Nemzeti Akkreditáló Hatóságról és az akkreditálási eljárásról
2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
2015. évi CXXIV. törvény a nemzeti akkreditálásról